آموزشی

آموزش افزونه وردپرس WP Rocket

learn-wp-rocket
زمان مطالعه: 5 دقیقه

آموزش فارسی افزونه WP Rocket

سرعت لود سایت از اهمیت بسیاری برخوردار است تا جایی که تاثیر مستقیم در بهینه سازی سئو سایت دارد و به شدت بازدیدکننده سایت را افزایش می دهد. استفاده از افزونه کش سایت ( cache ) می تواند در این راه کمک شایانی به وبمستر و مدیر سایت کند.

افزونه های مشابه به افزونه WP Rocket با کش کردن فایل هایی که بطور مداوم تغییر نمی کنند از بارگذاری مجدد آنها جلوگیری می کند و سرعت لود سایت را افزایش می دهد.

از جمله افزونه های معروف وردپرس که با کش کردن فایلها سرعت لود را بالا می برند می توان افزونه وردپرس WP Super Cache و افزونه وردپرس W۳ Total Cache را نام برد که هر دو بصورت رایگان موجود هستند اما همانند نسخه اصلی WP Rocket بر روی سایت تاثیرگذار نیستند.

*جهت دریافت آخرین نسخه افزونه WP Rocket وردپرس اینجا را کلیک کنید.

آموزش کار با پلاگین وردپرس WP Rocket

آموزش افزونه وردپرس WP Rocket

تب پایه

اصلی ترین بخش افزونه افزایش سرعت سایت وردپرس است که می توانید با اعمال تنظیمات درست آنرا اثربخش کنید.

بارگزاری با وقفه:
این قابلیت بطور چشمگیری سرعت بارگزاری صفحات را زیاد می کنید و تنها در افزونه WP Rocket موجود است.

در حالت عادی وقتی صفحه ای را باز می کنید مدتی طول می کشد تا تمام اطلاعات لود شوند و صفحه باز شود اما با استفاده از قابلیت Lazy Load موجود در این افزونه پس از اسکرول به سمت پایین تصاویر و فیلم های دیگر لود می شوند که این امر باعث افزایش سرعت در بارگزاری اولیه سایت می شود.

توجه داشته باشید که تیک اول مربوط به عکس و دومی برای فیلم می باشد.

کش موبایل Mobile Cache:
این گزینه سایت شما را برای نمایش در تلفن همراه نیز کش Cache می کند.

ذخیره سازی کاربر:
بصورت پیش فرض کش برای کاربران تازه وارد شده به سایت فعال نیست، این گزینه را فعال کنید تا کش برای کاربران تازه وارد اعمال شود.

کش SSL:
وب سایت هایی که از الگوریتم https استفاده می کنند این گزینه را فعال کنند.

کش ایموجی:
کاهش تعداد درخواست HTTP، می تواند زمان بارگذاری سایت را بهبود بخشد. به جای بارگذاری Emoji از WordPress.org، از Emoji پیش فرض مرورگرهای بازدیدکنندگان استفاده کنید.

قراردادن:
جلوگیری از وارد کردم محتوا از سایت شما به دیگر سایت ها، جلوگیری از واردن کردن محتوا از سایتهای دیگر (غیر سفارشی) و حذف درخواستهای جاوا اسکریپت مربوط به وردپرس.

طول عمر کش:
این گزینه زمانبندی پاک کردن کش از روی سیستم کاربر را نمایش می دهد که بهتر است با توجه به زمان های بروز رسانی سایت خود آن را تنظیم کنید.

آموزش فارسی افزونه WP Rocket

تب فایل های استاتیک

حذف فایل ها:
با از بین بردن فاصله ها و قسمتهای خالی بین کدها و چند الگوریتم خاص قابل فهم برای موتور های جستجو حجم تمام فایلهای CSS, JAVASCRIPT, HTML و فونت ها را پایین می آورد، باید این نکته را مدنظر قرار دهید که ممکن است برخی قالب ها با این کار باعث عدم نمایش درست سایت شوند پس حتما خروجی سایت خود را امتحان کنید و سپس از این قابلیت استفاده کنید.

ترکیب فایل ها:
کاهش تعداد درخواست HTTP، می تواند زمان بارگذاری را بهبود بخشد. فایل ها به گروه های کوچک به منظور تضمین سازگاری تم و پلاگین و عملکرد بهتر تلفیق می شوند. قطعا دانلود یک فایل حجیم با یک ارتباط زمانبر خواهد بود زیرا مرورگرها سریعتر به 6 فایل کوچکتر با ارتباط طور موازی دسترسی خواهند داشت.

حذف CSS:
حذف فشرده سازی برای فایل های css در یک مسیر خاص.

JS را تعویض کنید:
مانند قسمت css مسیر فایلهای js را وارد کنید تا بهینه نشوند.

حذف رشته های پرس و جو:
این قابلیت می تواند درجه عملکردGTMetrix را بهبود بخشد. رشته پرس و جو شماره نسخه را از فایل های استاتیک حذف می کند (به عنوان مثال style.css؟ ver = 1.0) حذف می شود و به جای آن فایل را به نام پرونده (مثلا style-1-0.css) کد گذاری می کند.

رندرینگ مسدود کردن CSS / JS:
این قابلیت تعداد درخواست http را کاهش می دهد و عملکرد سایت را بهبود می بخشد.

بهینه سازی سئو وردپرس WP Rocket

تب CDN

Cloudflare:
اگر از CloudFlare برای CDN سایت خود استفاده می نمایید این گزینه را تیک بزنید. سپس تغییرات را ذخیره کنید و دوباره وارد همین صفحه شوید تا تنظیمات CloudFlare را ببینید.

شبکه تحویل محتوا:
CDN یا شبکه تحویل محتوا، عبارت است از مجموعه سرورهایی که در نقاط مختلف جهان قرار گرفته اند و اطلاعات سایت ها در آنها قرار می گیرند.

سپس زمانی که کاربری وارد سایت می شود، برای دریافت اطلاعات سایت نیاز نیست منتظر ارسال اطلاعات از سرور اصلی بماند، بلکه نزدیکترین سرور به کاربر انتخاب شده و اطلاعات برای او ارسال می شود. این کار باعث افزایش سرعت سایت خواهد شد.

آموزش کامل افزونه WP Rocket وردپرس

تب پیشرفته

در این قسمت همانطور که در تصویر آن مشخص است به راحتی می توانید آدرس قسمت هایی که نباید کش شوند را مشخص کنید.

آموزش افزونه وردپرس WP Rocket

تب پایگاه داده

قبل از اجرای پاکسازی حتما از پایگاه داده خود پشتیبان بگیرید! هنگامی که بهینه سازی پایگاه داده شروع شود، هیچ راهی برای لغو آن وجود ندارد. قسمت های که در سایت بلااستفاده هستند را از پایگاه داده حذف می کند مانند پیش نویس ها و…

آموزش فارسی WP Rocket

تب پیش بارگزاری

پیش بارگذاری نقشه سایت:
این قابلیت در این افزونه وجود دارد و با افزونه های اختصاصی سئو وردپرس مانند Yoast Seo و… هماهنگ هستند. پیش بارگذاری نقشه سایت زمانی که طول عمر کش طولانی می شود، به طور خودکار اجرا می شود. تا همیشه فایلهای آماده برای ذخیره سازی و بارگزاری وجود داشته باشد.

نقشه های سایت برای پیش بارگیری:
آدرس نقشه های سایت خود را در این قسمت وارد کنید.

ربات پیش بارگیری:
پیش بارگیری بر اساس ربات باید فقط در سرورهای قوی انجام شود. پس از فعال شدن، پس از اضافه کردن یا به روزرسانی محتوا در وب سایت خود، به طور خودکار فعال می شود. در سرورهای ضعیف ممکن است در لود سایت اختلال ایجاد کند زیرا از منابع سرور برای ساخت فایل هنگام بروزرسانی استفاده می کند.

درخواست واکشی DNS :
در واقع سایت شما از یکسری فایل های جاوا اسکریپت، سی اس اس، جی کوئری و … استفاده می نمایند. هر کدام از این فایل ها آدرس های مشخصی دارند که امکان دارد در خود سایت شما یا در سایتی دیگر قرار گرفته باشند. اگر همه ی این دامین ها را در این بخش وارد نمایید، زمان کمتری برای شناسایی و دریافت فایل های ذکر شده مصرف خواهد شد.

افزونه فارسی WP Rocket

تب ابزارها

در این قسمت می توانید از تنظیمات بکاپ بگیرید و یا تنظیمات را وارد کنید. می توانید تمام فایل های کش را پاک کنید و یا آنها را مجددا بسازید.

6 دیدگاه در “آموزش افزونه وردپرس WP Rocket

  1. علی آذرمی گفت:

    سلام خسته نباشید آموزشتون عالی بود فقط من یه جایی گیر کردم آیا تیک گزینه( پیش بارگذاری نقشه سایت) رو بزنم یا نه ؟؟ سرعت ایندکس سایت من بین 1 دقیقه تا 2 دقیقه است این قسمت رو لطفا برای من توضیح بدید تا مشکلی در خوانایی ربات گوگل از سایت مپ من نداشته باشه

    1. سلام
      ممنون از اعتماد و لطف شما به سایت وردپرس تولز.
      قطعا تیک زدن این قسمت به سرعت بیشتر در بارگزاری کمک می کند. پیشنهاد می کنیم که بعد از هر بار بارگزاری مطلب جدید از پاک کردن کش استفاده کنید و یا اگر از سرور قوی استفاده می کنید طول عمر کش را کاهش دهید

  2. ارسلان گفت:

    سلام من تنظیمات رو کامل کردم طبق اموزشتون ولی در سورس کدای پیجم تگ مینیفای نیومده و اصلا اعمال نشده و نمیبینمش…و هیچ تغییری در سورس کدا مشاهده نمیکنم مبنی بر کم شدن و مینیفای شدنشون بنظرتون مشکل از کجاست؟
    و اینکه شما از چه پلاگین کشی استفاده میکنید؟ از wp rocket هم بهتر هست؟ لطفا راهنمایی کنید با تشکر

    1. سلام
      تنظیمات ما هم مانند آموزشی است که خودمان نوشته ایم و از همین پلاگین wp rocket استفاده میکنیم. این افزونه یکسری فایل جدید برای کش سایت و صفحات می سازد. اگر دقت کرده باشید پس از انجام تنظیمات و فعال کردن آن حجم سایت افزایش می یابد اما سرعت آن نیز افزایش یافته است. سایت وردپرس تولز پس از انجام این تنظیمات ۳ تا ۴ ثانیه بهبود سرعت داشت.

  3. neda گفت:

    سلام… من این افزونه رو چندروز پیش نصب کرده بودم حالا غیر فعالش کردم دیگه وردپرسم نمیاد… چیکار کنم؟

    1. سلام
      شما این افزونه را از وردپرس تولز تهیه نکرده اید

دیدگاهتان را بنویسید